BALASAN SURAT-SURAT CINTA DR JACKNAIM KEPADA KU
[Siri 3]
Cinta Nabi -
Vaksinasi dan Permasalahannya - Kebaikan Makanan Yang Ada Diberitakan dalam
Quran Hadith – Ayu Raudhah Bukan Penganut Teori Konspirasi
Oleh: Ayu Raudhah
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
Sahabat ku Dr. Jacknaim yang baik, kesederhanaan
tidak akan membuat diri ini berasa lebih tinggi, lebih anggun atau lebih cantik
dari yang lain. Kesederhanaan takkan mengundang lidah kita untuk ghibah apatah lagi fitnah, merosak
hati bahkan lupa bahawa kita tidak sempurna.
Kesederhanaan takkan mengundang mata mengiring hati
kepada tulisan yang terkadang memuji atau bahkan melukai.
Cantik itu sederhana sahaja bagi ku. Cukup pakai
pakaian taqwa.
Aku jadi teringat pelajaran Quran Sunnah waktu di
sekolah agama dulu, dalam surah al-A’raf, "Hai anak Adam, sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu
pakaian untuk menutup auratmu dan pakaian indah untuk perhiasan. Dan pakaian
taqwa itulah yang paling baik. Yang demikian itu adalah sebahagian dari
tanda-tanda kekuasaan Allah, mudah-mudahan mereka selalu ingat." [1]
CINTA NABI
Membaca kisah mimpi mu, tidak membuatkan hati ku
senang. Nafas ku semakin sesak, ritma jantung berdegup lebih kencang, dan ada
sesuatu yang tiba-tiba datang begitu saja mengaliri tubuh ku. Aku mohon ampun
kepada Allah Swt kerana telah menjerat hati lelaki dengan cinta palsu nya. Aku
bukan isteri mu yang selayaknya mendapat ungkapan rasa cinta. Kau hanyut dalam
gelora nafsu mu sendiri. Dalam kesepakatan yang dibuat, kita setuju untuk
saling berutus surat secara akademik. Memberi pencerahan kepada masyarakat awam.
Cinta orang sekarang kebanyakkannya tidak kena
tempat. Cinta Nabi adalah kerana mengharapkan seluruh umatnya terlepas dari
azab Allah. Dia risau umatnya dibakar dalam api neraka. Itulah cinta yang
benar-benar tulus dan sejati. Tak kira kepada siapa dan di mana. Dr. Jacknaim,
kiblat cinta kau memang berbeza. Kau mencintai kerana dunia. Meskipun aku
dianggap sebagai gadis doktor yang menyembunyikan identiti, tapi aku tak mahu
diperlakukan sesuka hati. Aku sangat sensitif terhadap hal-hal yang terasa melecehkan
harga diriku.
VAKSINASI DAN POLEMIK HALAL HARAM
Banyak orang maklumi. Vaksinasi ada pelbagai jenis
antara lain vaksinasi BCG, Hepatitis B, DTap, Hib, Polio (IPV), MMR, Measles,
Meningitis, dan lain-lain. Pembuatan vaksin memang menjadi permasalahan
tersendiri bagi umat Islam, walaupun ada setengah pihak yang menafikan. Dalam
proses tersebut bercampur dengan bahan yang haram. Sebagai contoh, Polio
dibiakkan menggunakan enzim tripsin Babi. Dipetik dari laman Pertubuhan
Kesihatan Sedunia (WHO) menyatakan bahawa baru-baru ini, kebimbangan telah
dibangkitkan oleh masyarakat Islam berhubung dengan produk yang berasal dari
babi (trypsin) yang digunakan
dalam pengeluaran OPV dan vaksin lain yang dihasilkan dalam kultur sel. [2]
Beberapa vaksin juga diperoleh dari pengguguran
bakal bayi manusia (fetus) yang sengaja dilakukan, antara lain adalah Pentacel
iaitu vaksin DTap-IPV/Hib yang biasa dipakai di Malaysia untuk mencegah
difteria, kancing gigi, batuk kokol, polio & Haemophilus Influenzae type B. (Lihat Rajah 1) [3] Sudah tentu hal ini menjurus kepada
masalah Etika Perubatan Menurut Islam. Mufti Wilayah Persekutuan telah
mengeluarkan fatwa halal vaksin-vaksin ini atas alasan ‘dharurah’, kerana ada kaedah usul fiqh yang menyebutkan bahawa ‘mencegah kemudharatan lebih didahulukan
daripada mengambil manfaatnya’. [4]
Rajah 1: Pentacel adalah jenama vaksin yang dipakai dalam Jadual Imunisasi Kementerian Kesihatan Malaysia 2016. Mengandungi bahan MRC-5 iaitu Medical Research Council - 5, sel-sel diploid manusia (sel yang mengandungi dua set kromosom) yang berasal dari tisu-tisu paru normal janin lelaki berumur 14 minggu, digugurkan atas alasan "psikiatri" pada tahun 1966 di United Kingdom, Earle's Basal Medium dalam larutan garam Earle dengan serum bovine (lembu).
Namun perlu digaris bawahi oleh para ilmuan dan ahli kesihatan Muslim seperti kita
bahawa:
‘Alasan dharurah tidak
menghalalkan umat Islam makan Babi’
Umat Islam harus berusaha untuk keluar dari keadaan
dharurah ini dengan cara
berusaha sekuat tenaga menemukan teknik pencegahan lain yang tidak
bersinggungan dengan bahan haram tersebut, berdasarkan kaedah usul fiqh, ‘dharurat itu dikira-kirakan menurut ukurannya’.[5] Aku sarankan supaya Dr. Jacknaim tonton
suntingan 3.38 minit video Daie Sejuta Umat ini agar sahabat baik ku lebih
memahami akar permasalahan, [LINK] [6]
KEBAIKAN MAKANAN YANG ADA DIBERITAKAN DALAM
AL-QURAN DAN HADITH
Aku menghirup nafas. Detak jantung ku sudah normal.
Aku sudah menguasai diri ku sepenuhnya. Ada riak gembira di wajah ku tatkala
membaca bait terakhir mimpi mu,
“Hurm, bagus tu. Abang
ni berpendidikan barat. Tapi tetap nak
ikut Sunnah. Abang setuju.” Balasku dengan
penuh ikhlas, tiada niat untuk membodek golongan anti vaksin [7]
Aku harap pernyataan mu jujur. Jika kita telusuri literature berkaitan makanan ini, kita
akan dapati bahawa ia miliki pelbagai manfaat farmakologi seperti antiviral, antibiotic, antifungal,
antitumor, antiradang,
bronkodilator dan lain sebagainya yang diperlukan dalam mengawal penyakit. Kita
sebut saja madu. Penyelidikan dijalankan oleh Ayu Diah KP et al dalam Antibacterial Activity of Indonesian Local
Honey Against Strains of P. Aeruginosa, S. Aureus and MRSA mendapati
madu tempatan Indonesia (Baca: madu dari nusantara melayu kita) mempunyai kesan
antibakteria terhadap kuman P.
aeruginosa, MRSA, dan S.aureus.
[8]
Begitu juga makanan lain seperti Habbatussauda. Beberapa tahun
kebelakangan ini banyak kajian telah dijalankan, manfaat perubatan dan
farmakologi yang berbeza ditemukan pada biji Habbatussauda seperti antioksidan,
antitusif, gastroprotektif, anti-anxiety,
antiulser, antiasma, antikanser, antiradang, imunomodulatori dan antitumor,
kesan hepatoprotektif, juga penyembuhan gastritis, menekan pertumbuhan tumor,
meningkatkan kesuburan lelaki, masalah kardiovaskular, menguatkan ingatan,
merangsang pengeluaran air susu, kesan perlindungan atas pengoksidaan lipid,
anti-bakteria, anti dermatophyte,
aktiviti antiviral terhadap cytomegalovirus,
telah dilaporkan untuk tumbuhan ubat ini. [9] Begitu
besarnya manfaat Nigella sativa
ini hingga Nabi Saw bersabda, "Sesungguhnya
al-Habbatus Sauda' boleh menyembuh segala penyakit kecuali al-Sam". Aku
bertanya "Apakah Al-Sam itu? Baginda menjawab, " Al-Sam itu ialah
maut". [10]
Jika diizinkan Allah aku melahirkan anak kelak,
amalan perubatan semacam ini lah yang akan ku terapkan sebagai rawatan
pencegahan (preventive treatment)
dan rawatan awal (early treatment) sebelum
rawatan-rawatan ‘harus’ yang lain, sudah tentu disusuli dengan diagnosa dan
pemeriksaan objektif/subjektif yang tepat. Selain itu, banyak kes kematian yang
terjadi disebabkan mangsa terlambat menerima rawatan di hospital. Aku tidak
akan memandang enteng gejala seperti demam, batuk, dan selsema dengan
menyodorkan ubat simptomatik sahaja. Aku sebagai ahli perubatan, tidak
menemukan suatu amalan lain yang paling efektif selain amalan yang dicontohkan
oleh baginda Nabi Saw sebagaimana huraian di atas.
Pada posting
yang lepas, aku sudah menyatakan kelemahan dari vaksinasi dengan mengemukakan
data dari sumber autentik. [11] Seolah
ada ketimpangan (Rujuk Rajah 2). Aku tak mau terus mengulanginya walaupun kau
berkali-kali menghujat ku dalam siri surat mu. Padahal aku jujur mengutip
setiap ayat.
Adverse Effect Following
Imunisation (AEFI) yang tidak
diurus dengan baik sudah tidak dapat disembunyikan lagi (Rajah 3).
Rajah 2: Dari sekian banyak mangsa kesan sampingan
berat vaksin (AEFI)
Rajah 3: Kesan AEFI
serius
Selain itu, ada setidaknya empat tuntunan agama yang aku terapkan pada anak-anak ku. Pertama, aku akan memberikannya air
susu eksklusif selama 6 bulan. Kemudian ku beri dia makan, dan penyusuan
dilanjutkan sehingga 2 tahun. Penyusuan susu ibu dapat menjadi perlindungan
pasif yang mampu mencegah jangkitan dan mempunyai kapasiti yang unik merangsang
sistem imun anak-anak untuk beberapa kesan positif jangka panjang.[12] Kedua,
suami ku akan mentahniknya dengan mengunyah makanan seperti kurma hingga halus.
Mudah-mudahan dari banyaknya bakeria baik (probiotik) dalam mulut sang ayah,
akan memperkenalkan dia pada pelbagai potensi penyakit dari luar. Ketiga, aku akan memberikannya makan
makanan yang sihat iaitu makanan yang meningkatkan imuniti tubuh dan tidak
merosak tubuh seperti sayuran, buah-buahan, ikan, tempe, tauhu atau lainnya
yang diproses secara sederhana. Tanpa sebarang bahan aditif maupun preservatif.
Aku tidak mahu menjadi seorang ibu yang tidak memperhatikan makan anak-anaknya.
Firman Allah, “Maka makanlah yang halal lagi baik dari rezeki yang telah
diberikan Allah kepadamu; dan syukurilah nikmat Allah, jika kamu hanya
kepada-Nya saja menyembah.”[13].
Keempat, aku akan
mengajarkannya bersosial dengan masyarakat sekitar untuk membiasakan anak
terkena kuman. Hal ini bertujuan melatih sistem pertahanan tubuhnya. Aku tidak
akan tenang membiarkan anak hanya bermain tablet, menonton astro, atau berkunci
di rumah sahaja. Atau dengan bahasa lain, tindakan ini disebut juga sebagai imunisasi aktif semulajadi.
AYU RAUDHAH BUKAN PENGANUT TEORI KONSPIRASI
Di bahagian terakhir surat ketiga mu menceritakan
hal ehwal konspirasi dan gerakan antivaksinasi. Lalu kau printscreen perbuatan ku membalas
komen para pengkritik ku. Sekali pandang, kau seperti kebudak-budakan Jacknaim,
kerana masih terus mengangkat isu picisan sebagai character assassination. Maaf. Aku tidak berminat menghurainya.
Aku maafkan mu Jack. Sebagai ilmuan, kita harus memandang perkara ini secara
objektif. Kedua belah pihak ada konspirasinya, baik anti mahupun yang pro.
Teori konspirasi hanya boleh dijadikan fakta setelah ditemukan bukti-bukti
konkrit. Begitu pegangan ku. Bila kita berdebat, hendaklah disesuaikan dengan
akal pihak lawan. Sebab itu, Dr Jacknaim adalah insan yang amat aku sanjungi
kerana hanya kau yang berani bersemuka dengan panahan hujah dari ku. Tahniah ku
ucapkan. Masa depan mu cerah, insyaallah.
Negara ini memerlukan orang-orang seperti mu.
Cukup aku menjelaskan secara ringkas. Kerana waktu
sudah larut malam. Sebagai muslim kebanyakkan yang lain, aku harus bersiap
mengisi hari-hari terakhir Ramadhan ku memburu malam al-Qadar. Aku mempercepat ketikan jari-jemari ku. Meskipun
sebenarnya aku sangat lelah, namun rasa bahagia menyampaikan kebenaran itu
mampu mengatasi rasa lelah ku. Entah kenapa malam ini terasa begitu indah. Aku
berasa kebahagiaan itu akan sempurna jika kekasih hati yang halal buat ku duduk
disamping, sebagai suami dengan pelukan yang mesra memesona.
___________________
Nota
kaki:
[1]
QS. Al-'A`raf: 26
[2]
Trypsin in OPV and other vaccines. Kemaskini pada 31 Mei 2016. Dikutip dari
laman, http://www.who.int/immunization_standards/vaccine_quality/vmc/en/
[3]
Vaccine Ingredients and Manufacturer Information. Dikutip dari laman, http://vaccines.procon.org/view.resource.php?resourceID=005206#header_dtap_ipv_hib
[4]
Irsyad Fatwa ke-30: Hukum Vaksin Daripada Perspektif Islam. Laman Web Rasmi
Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan. Di kutip dari laman, http://219.92.51.250/index.php?option=com_content&view=article&id=320:30&catid=48&Itemid=395
pada 27 Jun 2016
[5]
Wahbah az-Zuhaili, al-Wajรฎz fรฎ Ushรปl al-Fiqh, (Beirut: Dรขr al-Fikr al-Mu’รขshir,
1999) hlm. 226-231
[6]
Youtube. Ust Azhar Idrus- Vaksin Babi. 26 Mei 2011. https://www.youtube.com/watch?v=aawJyXNaEQ8
[7]
Razak MN. Surat 3: Belajar dari anak kita. Dikutip dari laman, https://www.facebook.com/notes/muhamad-naim-ab-razak/surat-3-belajar-dari-anak-kita/1418183098207537.
27 Jun 2016
[8]
Ayu Diah KP et al. Antibacterial Activity of Indonesian Local Honey Against
Strains of P. Aeruginosa, S. Aureus and MRSA. Jprjournal: Mac 2012. Di muat
turun dari laman, www.jprjournal.com/index.php/jpr/article/download/54/33
[9]
Forouzanfar F et al. Black cumin (Nigella sativa) and its
constituent (thymoquinone): a review on antimicrobial effects. Iran J Basic Med
Sci: 2014. Dikutip dari http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4387228/
[10]
Hadis ini diriwayatkan oleh Bukhari (10:118-119)
[11]
Raudhah A. Difteria: Menjawab Tuduhan Admin Pseudoscience Watch (PW) dan Pro
Vaksinasi. 22 Jun 2016. https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=139971109757241&id=100012330575497&__mref=message_bubble
[12]
Hanson LA. Breastfeeding Provides Passive and Likely Long-Lasting Active
Immunity. Ann Allergy Asthma Immunol. 1998. Di kutip dari, https://www.academia.edu/18071039/Breastfeeding_Provides_Passive_and_Likely_Long-Lasting_Active_Immunity
[13]
QS An-Nahl: 114
Ke
hadapan kekasihku Ayu Raudhah,
Semoga
terus berada dalam limpahan nikmat dan rahmat. Aku berharap ini bukan kali
terakhir aku berutus surat denganmu. Sungguh aku berharap kau akan terap
mengirim surat buatku. Tapi aku bimbang sekiranya surat ini akan membuat hatimu
hancur remuk dan melukai perasaanmu.
Aku
bukan dayus yang akan sesekali mengangkat tangan dan membenamnya pada kulit
lembut si gadis. Tapi ada kalanya, aku terpaksa menyakitimu bukan pada fizikal,
bukan pada batin yang menyiksa tetapi sedikit jentikan pada emosimu. Sekalipun
aku tahu bahawa hati wanita mudah tersentuh dan merajuk.
Kerana
aku tahu, akan ada waktu di mana kesakitan akan buat kita dekat dengan Tuhan
dan kembali menjadi hamba yang bertakwa. Dan aku berharap sedikit calar pada
emosimu ini akan membawa cahaya keinsafan buatmu. Segalanya aku lakukan kerana
sayangku dengan peradaban dunia ini.
Lelaki
adalah makhluk yang hampir sukar untuk setia. Di saat mereka belajar untuk
menjadi seorang pencinta yang setia, jangan lepaskan mereka. Wanita itu adalah
makhluk yang tidak kenal akan pengkhianatan dan kecurangan. Di saat mereka
berjinak untuk mendalaminya, maka usah takut untuk melepaskan.
Dan
aku yakin akan kesetiaan seorang wanita yang tetap akan kembali ke pangkuan
kekasihnya biarpun sering dilukai. Dia hanya akan pergi bila sudah tidak ada
lagi alasan untuk terus setia.
Sahabat ku Dr. Jacknaim yang baik, kesederhanaan
tidak akan membuat diri ini berasa lebih tinggi, lebih anggun atau lebih cantik
dari yang lain. Kesederhanaan takkan mengundang lidah kita untuk ghibah apatah lagi fitnah, merosak
hati bahkan lupa bahawa kita tidak sempurna.
Kesederhanaan takkan mengundang mata mengiring hati
kepada tulisan yang terkadang memuji atau bahkan melukai.
Cantik itu sederhana sahaja bagi ku. Cukup pakai
pakaian taqwa.
Aku jadi teringat pelajaran Quran Sunnah waktu di
sekolah agama dulu, dalam surah al-A’raf, "Hai anak Adam, sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu
pakaian untuk menutup auratmu dan pakaian indah untuk perhiasan. Dan pakaian
taqwa itulah yang paling baik. Yang demikian itu adalah sebahagian dari
tanda-tanda kekuasaan Allah, mudah-mudahan mereka selalu ingat." [1]
POLEMIK
PRO CHOICE DAN EVIDENCE BASED SUNNAH.
Suratmu
sudah aku hadam sehingga hancur lumat menjadi butir butir kesedaran dan taubat
yang akhirnya diserap masuk ke dalam jiwaku. Jujur aku katakan ,bahawa aku
beroleh ketenangan dan berbangga denganmu. Kau teguh dan utuh dalam menegakkan
hak dari batil yang berwarna-warni. Semoga ia juga menjadi pegangan dalam
hidupmu, membawa kepada penerimaan Islam yang syumul.
Jika
tidak boleh lakukan kesemuanya, maka jangan tinggalkan apa-apa yang boleh dilaksanakan. Semoga
selepas ini, kau juga akan terus melakukan kebaikan dan meninggalkan keburukan.
Adapun keburukan yang terang benderang, setara dengan memancarnya terang mentari
adalah perbuatanmu menipu identiti dirimu sebagai seorang doktor.
Kau
gah berdiri di atas penipuan dan menimbulkan fitnah terhadap puluhan ribu
doktor yang berdiri di dunia ini. Kesalahan terbesarmu biarpun dinafi
termasuklah dengan mengakui dirimu sebagai seorang doktor walhal sebelum ini
kau mengatakan bahawa dirimu bekerja sebagai jururawat di Hospital Sungai
Buloh.
Aku
berdoa agar jangan sahaja cahaya terang berderang itu membakar dirimu seperti
mana cahaya mentari membakar tubuh tubuh manusia di padang mahsyar ekoran giat
berselimut dosa sewaktu hidupnya.
Maka
apabila kau bercerita tentang taqwa sebagai pakaian terbaik, maka wajib bagiku
untukku tanggalkan penipuan yang sedang membungkus tubuhmu. Agar kau bisa
kembali pakaian takwa yang telah kau tinggalkan ekoran kesungguhanmu menghancur
jahanam ahli perubatan moden.
Suka aku
ingatkanmu kembali terhadap ujian-ujianku terhadapmu. Ya, bukan sahaja wanita
yang pandai menguji kesetian seorang lelaki padanya. Tapi aku juga diberi
kelebihan untuk menguji kejujuran. Aku sudah biasa mencintai yang salah dan
bukan yang dikehendaki oleh Tuhanku. Dan percintaan itu mengajarku cara-cara
menguji kejujuran cinta seorang gadis. Juga aku belajar menguji kejujuran
seorang lelaki. Disebalik lembut perwatakanku, tetap juga aku bisa menyerang
seperti singa kelaparan dan merobek segala kemungkaran yang melekat pada
kejernihan hati.
Saya tengah check kelayakan saya dalam bidang agama tapi jumpa sijil kursus kahwin 7 tahun lepas yang tak sempat nak dipraktikkan ja. Jadi saya nak tanya lah ustaz2 alami ni.
Betul ka ada hadis shahih kata nabi buat tahnik pakai madu? Sebab ada orang bagitau saya tahnik ni kaedah nabi bagi imunisasi dekat bayi.
Saya tak nafi la mukjizat nabi. Guna kurma, kunyah dan masukkan dalam mulut bayi. Tu adalah mukjizat yang nabi buat. Tapi tak pernah jumpa hadis nabi bagi madu kecuali pendapat ulamak.
Jadi soalan saya, kalau adalah orang alim. Sangat alim. Tapi kebetulan ada HIV/AIDS sebab pernah buat jahat masa muda muda sebelum bertaubat dulu. Sekarang orang alim ni memang alim la sebab dah bertaubat. Jadi, sanggup tak suruh orang alim tu buat tahnik dekat anak? Nak buat sendiri tapi semayang pun tinggal, puasa pun jarang jarang. Nak bagi vaksin tak boleh sebab haram ada babi.
Macam mana ya? Tolong2 orang susah dulu- Muhamad Na’im Bin Ab Razak
Kata-kataku
di atas adalah ujianku buat golongan pro choice dan juga ahli masyarakat yang
sejak kebelakangan ini gemar menggunakan gelaran diri sebagai doktor biar dalam
masa yang sama menghentam doktor sebenar seperti ku. Ada yang tidak pernah
habis SPM tetapi menjadi doktor mempromosi mesin rawatan elektromagnetik. Ada
yang secara tiba-tiba mengkaji herba dari universiti palsu dan lantas berbicara
tentang gerakan menolak vaksin.
Ujian
pertamaku kau jawab dengan membuat satu kontradiksi pada dirimu. 'Siapa suruh
orang ada jangkitan tahnik? Tu yang suruh orang soleh atau ayah bayi itu
sendiri...."
Apakah
tidak cukup soleh manusia yang aku katakan itu. ‘Jadi soalan saya, kalau adalah orang alim. Sangat alim. Tapi kebetulan
ada HIV/AIDS sebab pernah buat jahat masa muda muda sebelum bertaubat dulu.
Sekarang orang alim ni memang alim la sebab dah bertaubat.’ Hingga membuat
kau mengeluarkan reflek spontan seperti ayatmu itu.
Ini
menggambarkan bahawa golongan anti vaksinasi juga sebenarnya takut dengan
penyakit. Mereka takut dijangkiti dengan kuman tetapi kegagalan mereka menerima
kebenaran itu membuatkan mereka membuat ayat berbentuk defensif. Mesti kau
kerapkali mendengar ayat ini bukan.
“Kenapa nak takut kalau anak kamu dah kena vaksin?”
Maka
tanya diri kamu sendiri. Kenapa kamu masih ada stigma yang meletakkan seorang
yang sudah berdosa tetapi kembali insaf dan benar benar mencintai Tuhannya
sebagai tidak soleh?
Jika aku
ingin stigma, nescaya aku tidak memilih kerjaya ku sebagai seorang doktor. Dan
aku juga berpijak pada bumi yang nyata bahawa aku seorang manusia yang dipenuhi
noda dan kotor. Mungkin menjijikkan sesetengah dari kamu. Sedang yang
mengecamku juga adalah terdiri dari ustaz-ustaz, imam atau golongan agamawan
yang rancak bermain noda. Yang akhirnya mengakui kebejatan menjadi imam solat
di waktu malam, dan menjadi nahkoda kepada pelayaran melampias nafsu tika
rembulan semakin mekar bercahaya. Apabila nyawa di hujung hembusan nafas
terakhir, maka berkata benar adalah jalan untuk membuka ruang kepada
penghuraian misteri yang membawa kepada diagnosis shahih dan rawatan yang
bertepatan.
Aku suka
dengan jawapanmu yang dipenuhi dengan kebenaran. “HIV pun tak tertular dgn air liuq. Haha. Kelaka lah” . Walaupun kau
tahu HIV tidak berjangkit melalui air liur, maka kau tetap akan rasa takut
untuk anak-anakmu ditahnik mereka kan.
Tapi,
apakah kau dapat menjamin bahawa manusia yang kelihatan suci dan tampak soleh
itu tidak akan memberi racun kepada anakmu. Apakah kau tahu bahawa banyak
penyakit cegahan vaksin yang boleh berjangkit melalui air liur dan hingus yang
bisa menjangkiti anakmu itu? Hepatitis B, tuberculosis, diphteria adalah antara
dari ribuan penyakit.
Tapi,
pandangan kamu semua sudah dibutakan dengan kesempurnaan dunia dan
memustahillkan iman mu untuk menilai disebalik kehodohan realiti.
Kau
memilih yang soleh seperti makanan organik, perubatan homeopathi atas alasan ia
tidak tercemar. Sedang vaksin bagimu umpama HIV/AIDS yang biarpun sudah
bertaubat menjadi alim tetapi tetap jijik pada pandangan matamu. Ya, pesakit
HIV/AIDS yang bertaubat dan menjadi alim itu sudah menjadi bersih pada
pandangan Rabbnya tetapi tetap kelihatan kotor pada kamu.
Samalah
halnya dengan vaksin. Sekalipun aku menghabiskan sepurnama hidupku berbahas
akan kealiman, kewarakan, ketinggian budi pekerti vaksin, maka kau akan tetap
ingat akan segala dosanya dan dia tetap jijik buatmu.
Dan
sekalipun kau bergembira kerana menjawab soalanku, aku akan pastikan bahawa kau
tidak sampai ke tahap terbahak-bahak kerana ujian seterusnya terkandung dalam
segenap barisan ayat, ‘Dari clinical
observ pun dah boleh tau. Tak dengar lagi kes penyakit tertular melalui
tahnik.’
Pernyataan
sebegini adalah benda biasa untuk kebanyakan golongan anti vaksin atau pro
choice untuk menghalalkan keinginan secara terpilih mereka. Ahli perubatan yang
menilai isu tahnik akan mengeluarkan fakta bahawa HIV/AIDS tidak merebak
melalui air liur.
Tapi
untuk kes berjangkit lain, nanti kita buat kajian lanjut!
Akan
tetapi, orang anti vaksin akan menampakkan taring hipokrisi mereka dengan
menambah lagi bengkang bengkok lantas menambah pening tentang isu ini. Kata
mereka, ini adalah sunnah. Jadi kita tidak boleh persoalkan! Sedangkan,
merekalah yang menjadi kera terkena secubit cili padi pada punggung mereka.
Melentik apabila dijentik, tetapi lupa gegak gempita mereka sewaktu mengatakan
bahawa vaksin tidak ada Randomized
control trial, double blind, placebo study yang menunjukkan bahawa vaksin
itu berkesan.
Sedangkan
mereka bukan golongan yang ahli dalam bidang perubatan yang arif dengan
disiplin ilmu yang membawa kepada bagaimana satu satu kesimpulan tentang kaedah
merawat atau mencegah penyakit itu dibuat.
Saya
tidak pernah menafikan sunnah. Tapi, pernah kah anda berbahas tentang evidence based islam ataupun evidence based of islamic medicine atau evidence based of alternative medicine?
Kerana Firaun yang sesat pun meminta agar Musa membuktikan kebenaran risalah
dakwahnya.
Dalam kes
rawatan homeopati contohnya, ada tak ahli homeopathi menjalankan kajian
randomized control trial double blind, placebo study untuk membuktikan kaedah
rawatan mereka berkesan.
Tidak
ada!
Yang ada
hanyalah testimoni. Adakah testimoni cukup untuk dijadikan keberkesanan kaedah
rawatan mereka?
Jika kita
boleh letakkan perbandingan secara figuratifnya, testimoni berkenaan
keberkesanan paracetamol atau panadol untuk mengurangkan demam akan menjadi
beratus kali ganda berbanding testimoni ubat homeopati mengurangkan demam.
Dalam
meneliti sesuatu ayat Al Quran dan Hadis, kita akan dapat menjangka kenapa
Rasulullah melakukan sesuatu dan tidak pada sesuatu. Tapi pada masa sama
menggalakkan sesuatu.
Kerana
baginda sudah tahu bahawa manusia akhir zaman akan mengadakan penipuan demi
penipuan menggunakan nama baginda. Hal yang selalu baginda ingatkan kepada kita
berkali kali di dalam periwayatan hadis.
Kita
lihat apa yang terjadi pada tradisi tahnik. Ya, Rasulullah melakukan tahnik
atas sebab yang kita tidak tahu tujuannya. Mengunyah kurma dan seterusnya
memberi kepada bayi secara perlahan-lahan agar bayi dapat menghisap rasa manis
dan zat kurma itu. Dalam konteks ilmu yang kita perolehi hari ini, maka kita
dapat kaitkan perbuatan tahnik dengan kebaikan memberi sedikit benda manis
kepada bayi. Terutamanya untuk bayi yang dilahirkan ibu yang menghidap kencing
manis. Kerana mereka mempunyai kecenderungan untuk mengalami masalah
hipoglisemia atau kekurangan gula dalam darah.
Juga perbuatan bayi menyedut kurma akan melatih otot mulut mereka untuk
menghisap susu ibu secara efektif nanti.
Namun, ia
tetap tidak akan dapat menjawab persoalan tentang kenapa Nabi Muhammad
melakukan tahnik. Dalam hal ini, hanya baginda yang mengetahuinya secara
terperinci.
Diriwayatkan oleh Al-Bukhari dan Muslim dari hadits Abu Burdah dari Abu Musa, dia berkata; “Aku pernah dikaruniai anak laki-laki, lalu aku membawanya ke hadapan Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam, maka beliau memberinya nama Ibrahim dan mentahniknya dengan sebuah kurma (tamr)."- Dikeluarkan oleh Al-Bukhari (5467 Fathul Bari)
Bahkan,
tidak ada sebarang dalil dan bukti yang menunjukkan para sahabat melakukan
tahnik sewaktu Nabi Muhammad masih hidup biar pun masing-masing terkenal dengan
kezuhudan dan kealiman mereka. Apa lagi yang kau inginkan dari kezuhudan dan kealiman
lelaki di akhir zaman jika mahu dibandingkan dengan para sahabat?
Saya
benar benar berharap ada golongan ustaz ustaz pro choice datang berbahas dengan
saya tentang isu tahnik biarpun saya bukanlah ahli dalam bidang ugama.
Setidak-tidaknya, mereka datang memberi satu kebenaran kepada saya di atas
sesuatu perbuatan mereka. Sehingga kini, hanya seorang sahabat saya yang
menerima pendidikan pondok yang berani berkata benar. Dan saya hargai kejujuran
ahli agama seperti beliau yang berani menjawab persoalan saya berdasarkan bukti
yang kukuh dan adil. Sememangnya kami banyak berbahas isu semasa dalam konteks
perubatan agama dan jawapan beliau adil. Sekalipun beliau memilih untuk
melakukan yang lain. Bagi saya, itu adalah hak beliau untuk membuat pilihan setelah
menilai bukti bukti yang ada.
Namun,
yang paling membimbangkan kita pada hari ini adalah sikap sesetengah golongan
agamawan yang tidak mahu berkata benar kerana dipengaruhi oleh gerakan-gerakan
tertentu. Ia adalah kontra dengan sikap ulamak kita dahulu seperti Imam Ahmad
bin Hanbal, Syeikhul Islam Ibn Taimiyah, Imam al Nawawi, Imam al Izz bin Abdul
Salam dan lain lain sanggup dipenjara dan diseksa semata mata enggan
bersekongkol dengan pemerintah yang zalim.[i]
Akibatnya
muncul lah golongan ustaz atau ustazah segera dalam facebook yang berfatwa dan
berhukum mengikut sesedap rasa. Paling merisaukan saya ialah kecenderungan
masyarakat awam hari ini yang sanggup menerima bulat bulat sebarang kenyataan
yang dikeluarkan oleh pengguna facebook yang menggunakan akaun palsu. Sedangkan
di dalam islam, kredebiliti seseorang ilmuan dari segi integriti dan ilmu
mereka sangat dititikberatkan.
Seakan
masyarakat kita hari ini lebih sanggup diheret ke dalam kegelapan berbanding
untuk terus berada dalam cahaya.
Contoh
yang secara terang dan jelas boleh dilihat melalui pemilik akaun facebook palsu
Ayu Raudhah ini. Apabila ditanya soalan lanjut, beliau berpusing-pusing dengan
hujah beliau sendiri dengan memetik pelbagai sumber yang sebenarnya tidak
langsung menjawab soalan yang ditanya.
Muhamad Na'im Ab Razak: Then, memang nabi betul2 tahnik guna madu ke
(ูููู: ูุฃู ูุญููู) ุฃู ูุณู ุฃู ูุญูู ุงูู ูููุฏ ุฐูุฑุง ุฃู ุฃูุซู ูุงูู (ุต): ุฃุชู ุจุงุจู ุฃุจู ุทูุญุฉ..ุญูู ููุฏ ูุชู ุฑุงุช، ููุงููู، ุซู ูุบุฑูุงู، ุซู ู ุฌู ููู، ูุฌุนู ูุชูู ุธ، ููุงู (ุต): ุญุจ ุงูุงูุตุงุฑ ุงูุชู ุฑ، ูุณู ุงู: ุนุจุฏ ุงููู.
ุฑูุงู ู ุณูู .
ูุงูุชุญููู: ูู ู ุถุบ ูุญู ุงูุชู ุฑ، ูุฐูู ุญูู ุงูู ูููุฏ ุจู ูููุฒู ู ูู ุดุฆ ุฅูู ุงูุฌูู.
ููููู: ุญุจ ุงูุงูุตุงุฑ ูู ุจูุณุฑ ุงูุญุงุก ุฃู ู ุญุจูุจูู .
(ูููู: ุฑุฌู، ูุงู ุฑุฃุฉ ู ู ุฃูู ุงูุฎูุฑ) ุฃูุงุฏ ุณู ููู ุงูู ุญูู ูู ุฑุฌูุง، ูุฅู ูู ููุฌุฏ ูุงู ุฑุฃุฉ.
ูุฃู ููููุง ู ู ุฃูู ุงูุฎูุฑ ูุงูุตูุงุญ.
ูุนุจุงุฑุฉ ุดุฑุญ ุงูุฑูุถ: ูุงู ูู ุงูู ุฌู ูุน: ูููุจุบู ุฃู ูููู ุงูู ุญูู ูู ู ู ุฃูู ุงูุฎูุฑ، ูุฅู ูู ููู ุฑุฌู ูุงู ุฑุฃุฉ ุตุงูุญุฉ.
ุงู.
(ููููู: ุจุชู ุฑ) ูู ู ุนูุงู ุงูุฑุทุจ.
ูุงู ูู ุงูููุงูุฉ: ูุงูุงูุฌู ุชูุฏูู ุงูุฑุทุจ ุนูู ุงูุชู ุฑ ูุธูุฑ ู ุง ู ุฑ ูู ุงูุตูู .
ุงู.
ูู ุซูู ูู ุงูุชุญูุฉ.
(ููููู: ูุญูู) ุฃู ูุฅู ูู ููุฌุฏ ุชู ุฑ ูุจุญูู ูู ูู ุณู ุงููุงุฑ ุฃู ูุฒุจูุจ.See Translation
Ia
tidak langsung menjawab pertanyaan saya bahkan mengeluarkan sepotong kitab
berbahasa arab yang mana saya pasti beliau sendiri tidak tahu
menterjemahkannya. Malah saya percaya bahawa Ayu sendiri tidak tahu akan status
kitab ini yang diragui kesahihan isi kandungannya. Terdapat kebenaran yang
terbenam di dalam lautan hadis-hadis yang tidak shahih.
Perbuatan
menggunakan madu untuk tahnik tidak pernah dilakukan oleh Rasulullah
berdasarkan bukti hadis yang ada buat masa kini. Mungkin, suatu hari nanti akan
ada bukti baru yang menemukan kita hadis shahih tentang hal ini. Sehingga itu,
Perbuatan tersebut hanyalah pendapat alim ulamak yang menisbahkan madu dengan
kemanisan kurma.
Seorang
sahabat saya yang saya kenali sewaktu berada di Yogjakarta sering menyarankan
kepada saya untuk meneliti hujah dari laman sesawang mereka iaitu muslim.or.id.
Saya sudah memeriksa integriti laman web ini dan mendapati bahawa hujah mereka
juga selari dengan apa yang saya pegang.
Dalam menjelaskan tentang penggunaan selain kurma untuk tahnik, dr. Raehanul Bahraen[ii] mensyarahkan bahawa Syaikh Muhammad Shalih Al Munajjid hafizhohullah menjelaskan, “Adapun hikmah dari tahnik menggunakan kurma maka para ulama terdahulu berpendapat bahwa ini adalah sunnah yang dilakukan oleh Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam agar yang paling pertama masuk ke perut bayi adalah sesuatu yang manis. Oleh karena itu, dianjurkan mentahnik dengan sesuatu yang manis jika tidak mendapatkan kurma.”
Dan
ia seterusnya membawa pula kepada pendapat Ibnu Hajar Al-Asqalani
rahimahullah yang menjelaskan[iii]
“Tahnik ialah mengunyah sesuatu kemudian meletakkan/ memasukkannya ke mulut bayi lalu menggosok-gosokkan ke langit-langit mulut. Hal ini dilakukan dengan tujuan agar bayi terlatih dengan makanan, juga untuk menguatkannya. Yang patut dilakukan ketika mentahnik hendaklah mulut (bayi tersebut) dibuka sehingga (sesuatu yang telah dikunyah) masuk ke dalam perutnya. Yang lebih utama, mentahnik dilakukan dengan kurma kering (tamr). Jika tidak mudah mendapatkan kurma kering (tamr), maka dengan kurma basah (ruthab). Kalau tidak ada kurma, bisa diganti dengan sesuatu yang manis. Tentunya madu lebih utama dari yang lainnya”
Kesalahan
yang dilakukan oleh kebanyakan golongan pro choice adalah dengan melakukan
sesuatu amalan tanpa berdasarkan sumber yang shahih dari pihak yang mempunyai
autoriti berdasarkan tahap keilmuan mereka. Maka tidak hairan lah seorang
selebriti terkenal boleh mengeluarkan kenyataan yang jelas mengelirukan
masyarakat.
VAKSIN HALAL[iv]Empat orang anak saya tidak divaksin.saya tak suka.tapi anak orang lain,terpulang.tiada halangan.Apa yang saya amalkan ialah memastikan setiap mereka menyusu dengan susu ibu selama dua tahun sebagaimana yang ditulis di dalam Al Quran.Ditahnik dengan kurma atau madu sebagaimana yang nabi s.a.w ajarkan.Mengamalkan makan habbatus sawda sebagaimana yang nabi s.a.w anjurkan,kerana habbatus sawda dapat mengubati segala penyakit kecuali mati.insya AllahBelajar,baca,faham dan amalkan Al Quran.
Perkara
sebegini wajar ditegur dari terus berleluasa. Bukan kerana saya benci golongan
pro choice atau tidak menghormati hak mereka untuk vaksinasi anak anak. Tidak!
Bahkan
saya adalah seorang yang berfikiran terbuka dan menghormati keputusan yang diambil
oleh satu satu individu dengan syarat mereka faham kesan dan akibat dari
perbuatan mereka. Paling mentang, perbuatan itu dilakukan atas dasar ilmu yang
shahih.
Bukan
kerana mengikut sentimen dalam facebook. Tidak!
Contoh
yang sama adalah dalam hal tahnik. Nabi Muhammad tidak pernah mengatakan bahawa
tahnik itu adalah kaedah imunisasi islam ataupun vaksin halal. Satu satunya
bukti melakukan tahnik adalah menggunakan kurma dan tidak ada seseorang pun
yang tahu akan hikmah disebalik ritual ini. Adakah ulamak melakukan kesalahan
dengan memberi pandangan bahawa amalan tahnik harus diteruskan dan memberi
alternatif seperti madu dan sebagainya.
Jawapan
saya tidak. Kerana ia dilakukan mengikut konteks dan ilmu pengetahuan pada
waktu itu. Bahkan saya juga bukan anti sunnah atau anti hadis dan saya bisa
sahaja meraikan pandangan orang islam yang meneruskan tradisi ini dengan hati
yang terbuka.
Akan
tetapi, dengan menisbahkan sesuatu ke atas Rasulullah atas dasar menghalalkan
perbuatan untuk menyedapkan nafsu masing-masing adalah sangat tidak tepat dan
salah. Rasulullah tidak pernah menganjurkan perbuatan tahnik sebagai kaedah
imunisasi. Jika tidak, sudah tentu amalan tahnik dilakukan secara meluas pada
ketika itu.
Berdasarkan
sumber sumber hadis yang shahih, Rasulullah hanya melakukan tahnik terhadap
bayi yang baru dilahirkan dan dibawa kepada baginda. Sekiranya tahnik adalah
kaedah menyediakan vaksin halal, maka akan terdapat hadis yang menunjukkan
perbuatan tersebut dijalankan secara meluasnya. Tidak ada bukti Nabi Muhammad
keluar rumah di awal pagi menjalankan misi mentahnik setiap bayi. Juga tidak
ada sebarang arahan meminta sahabat baginda yang alim dan soleh menjalankan
misi menyediakan ‘tali pinggang keledar’ untuk setiap permata Islam di bumi
Mekkah dan seluruh jajahannya.
Kekasihku
Ayu Raudhah yang aku sayangi. Sesungguhnya aku tidak putus-putus berdoa agar
kau diberi keninsafan oleh Allh S.W.T dan aku berharap hari-hari terakhir
Ramadhan ini akan menjadi As Sebab untuk kau mendapat hidayah. Apabila aku bertanya
kepada kamu samada Tahnik adalah 100% alami dan selamat untuk imunisasi, maka
kau mengeluarkan kenyataan aku ertikan sebagai kelakuan badut untuk membuat
manusia ketawa.
Ayu Raudhah Kira imunisasi aktif semulajadi.Kalau vaksin kan imunisasi aktif buatan.Jadi pro choice ni tak boleh lah dikatakan tak pakai tali pinggang
Aku
sudah tidak mampu untuk membiarkan kebodohan ini dari terus berlaku walaupun
kau menjadi kecintaanku, kekal mekar dalam ingatanku, tumbuh mewangi dalam
hatiku, menjadi siulan bibirku dan terbawa di dalam setiap mimpi indahku.
Imuniti
itu adalah dari perkatan latin, immunitas yang merujuk kepada perlindungan
daripada perbicaraan mahkamah untuk senator roman sewaktu tempoh mereka
bertugas.
Dalam
konteks tubuh badan manusia, ia merujuk kepada perlindungan daripada penyakit.
Sel dan molekul yang bertanggungjawab untuk menyediakan imuniti dipanggil
sebagai Sistem Imuniti. Tindakbalas bahan asing terhadap badan akan
menggerakkan satu tindak balas yang dipanggil sebagai immune response. Akan
tetapi, bahan asing selain kuman juga boleh mengaktifkan sistem ini. Dan,
sistem pertahanan badan bisa sahaja menyerang sel badan sendiri atau diaktifkan
secara tidak terkawal membawa kepada masalah seperti autoimmune dan spektrum
alergik .
Ia
dibahagi kepada Imuniti Innate dan Adaptive. Imuniti innate merujuk kepada
imuniti semulajadi yang menjadi pertahanan pertama dalam menentang bakteria
atau kuman dan sebagainya. Ia dihasilkan oleh tubuh dan bersifat sementara.
Jangkitan
kuman akan mengaktifkan imuniti adaptive atau juga dipanggil sebagai acquired
atau specific melalui satu siri tindak balas yang kompleks yang dihasilkan melalui
mekanisma imuniti humoral dan imuniti cell mediated.
Badan
menghadapi serangan jangkitan melalui dua keadaan iaitu imuniti aktif dan
imuniti pasif. Imuniti aktif adalah keadaan di mana badan kita dijangkiti kuman
menyebabkan proses pengecaman kuman, pembunuhan kuman dan penyimpanan data
mengenai kuman tersebut di dalam sel memori. Vaksin bertindak dalam kaedah
tersebut. Jangkitan secara semulajadi juga dipanggil sebagai imuniti aktif.
Tidak ada istilah imuniti aktif semulajadi atau imuniti aktif buatan.
Imuniti
pasif adalah keadaan di mana antibodi disalurkan terus kepada badan dengan cara
pemindahan antibodi dari plasenta kepada bayi . Juga melalui suntikan anti
toksin melawan pesakit tertentu seperti tetanus. Ia bersifat sementara dan
tidak kekal.
Tidak
ada istilah imuniti aktif semulajadi atau istilah imuniti aktif buatan seperti
yang disebut oleh Ayu Raudhah. Kedua dua kaedah samada vaksin ataupun jangkitan
kuman secara semulajadi dipanggil sebagai imuniti aktif.
Walaubagaimanapun,
pengenalan terma ‘semulajadi’ vs
‘buatan’ sering digunakan oleh sebahagian golongan antivaksin yang menggunakan
penghujahan tidak mahu bahan buatan memasuki badan. Ia bukanlah sebab mereka
tidak percaya kepada vaksin tetapi mahu imuniti dibentuk secara semulajadi.
Bererti mereka mahu didedahkan kepada semua jenis penyakit secara semulajadi
berbanding vaksin.
Setiap
gerakan antivaksinasi mempunyai premis mereka sendiri. Dalam kes Ayu Raudhah,
awak tidak lain dan tidak bukan adalah umpama satu programming yang menjalani
kerja-kerja brainwash dan propaganda menolak vaksinasi dalam masyarakat umum
dengan menghentam dari semua sudut. Agama, bahan organik atau semulajadi Vs
Buatan atau Kimia, Unsur haram, bahan kimia berbahaya dan sebagainya. Ciri ini
tersangat jarang berlaku dalam komuniti antivaksinasi seluruh dunia.
CINTA NABI
Membaca kisah mimpi mu, tidak membuatkan hati ku
senang. Nafas ku semakin sesak, ritma jantung berdegup lebih kencang, dan ada
sesuatu yang tiba-tiba datang begitu saja mengaliri tubuh ku. Aku mohon ampun
kepada Allah Swt kerana telah menjerat hati lelaki dengan cinta palsu nya. Aku
bukan isteri mu yang selayaknya mendapat ungkapan rasa cinta. Kau hanyut dalam
gelora nafsu mu sendiri. Dalam kesepakatan yang dibuat, kita setuju untuk
saling berutus surat secara akademik. Memberi pencerahan kepada masyarakat
awam.
Cinta orang sekarang kebanyakkannya tidak kena
tempat. Cinta Nabi adalah kerana mengharapkan seluruh umatnya terlepas dari
azab Allah. Dia risau umatnya dibakar dalam api neraka. Itulah cinta yang
benar-benar tulus dan sejati. Tak kira kepada siapa dan di mana. Dr. Jacknaim,
kiblat cinta kau memang berbeza. Kau mencintai kerana dunia. Meskipun aku
dianggap sebagai gadis doktor yang menyembunyikan identiti, tapi aku tak mahu
diperlakukan sesuka hati. Aku sangat sensitif terhadap hal-hal yang terasa
melecehkan harga diriku.
Aku
mengagumi cintamu terhadap Nabi. Kerana Nabi juga menyintai kita. Kerana
cintanya baginda terhadap umatnya maka dia sentiasa memberi amaran tegas kepada
kita. Salah satunya adalah,
"Sesungguhnya berdusta atas namaku tidaklah sama dengan berdusta atas nama orang lain. Karena barangsiapa yang berdusta atas namaku dengan sengaja, maka hendaklah dia mempersiapkan tempat duduknya dari neraka".-sabda nabi
Selari
dengan hujahmu yang takut dibakar api neraka, maka aku tunjukkan mu jalan untuk
berbuat demikian. Kerana aku risau bahawa cintaku terhadapmu telah membuatkan
dirimu lalai dalam meneliti ketegasan Rasulullah terhadap golongan seperti
dirimu. Yang sanggup menipu dan berdusta atas nama Rasulullah demi untuk
mencapai matlamat duniawi.
Malah,
sehari demi sehari, segala kenyataan ayat dan hujjah mu jelas menunjukkan
bahawa dirimu tidak lain dan tidak bukan, hanya seorang picisan tanpa sebarang
asas perubatan. Kelahiranmu adalah untuk menjadi fitnah kepada masyarakat.
Memberi harapan kepada insan- insan yang sedang dalam keliru dan dilema untuk
akhirnya memilih tidak memberi suntikan vaksinasi kepada anak-anak mereka.
VAKSINASI DAN POLEMIK HALAL HARAM
Banyak orang maklumi. Vaksinasi ada pelbagai jenis
antara lain vaksinasi BCG, Hepatitis B, DTap, Hib, Polio (IPV), MMR, Measles,
Meningitis, dan lain-lain. Pembuatan vaksin memang menjadi permasalahan
tersendiri bagi umat Islam, walaupun ada setengah pihak yang menafikan. Dalam
proses tersebut bercampur dengan bahan yang haram. Sebagai contoh, Polio
dibiakkan menggunakan enzim tripsin Babi. Dipetik dari laman Pertubuhan
Kesihatan Sedunia (WHO) menyatakan bahawa baru-baru ini, kebimbangan telah
dibangkitkan oleh masyarakat Islam berhubung dengan produk yang berasal dari
babi (trypsin) yang digunakan
dalam pengeluaran OPV dan vaksin lain yang dihasilkan dalam kultur sel. [2]
POLEMIK
MASYARAKAT TENTANG BABI DALAM VAKSIN
Masalah
dengan kebanyakan golongan antivaksin atau pejuang siber adalah suka mengambil
petikan hujah secara sepatah sepatah. Jika kau biasa dengan hujah perdebatan
anti muslim seperti Geert Wilders dan
Ali Sinai, maka kau akan menyedari terdapat persamaan di antara mereka
dan golongan pejuang siber seperti dirimu. Sungguh aku berharap agar Ramadhan
yang mulia ini membuat dirimu kembali bertaubat dan insaf.
Ada
pun Geert Wilders dan Ali Sinai gemar mengambil ayat ayat Al Quran secara
separuh separuh untuk membuktikan bahawa Islam itu agama penuh bejat, pembiak
sarang terorist dan anti semintic, maka kamu juga melakukan teknik yang sama.
Aku
tahu, masyarakat cukup sensitif tentang isu babi. Aku tidak salahkan mereka
biarpun ada di antara mereka yang bertegas dalam isu pengharaman babi tetapi
tidak segan silu melakukan perbuatan haram yang lain seperti riba, zina dan
meminum arak.
Malah,
kau juga tidak akan sesekali berasa pelik apabila menemui golongan anti vaksin
menggunakan hujah agama untuk menentang vaksinasi sambil merokok secara
berjemaah sedangkan merokok juga difatwakan haram oleh Majlis Fatwa Kebangsaan[v].
Malah majoriti umat Islam seluruh dunia juga mengharamkan rokok termasuklah
Indonesia[vi],
Al Azhar[vii],
Yusuf Qaradawi[viii]
dan Arab Saudi[ix]
[x]
[xi].
Bahkan, persidangan ulamak sedunia[xii]
juga mengharamkan rokok, begitu juga berpuluh yang lain melalui Badan Kesihatan
Sedunia[xiii].
“Akan datang kepada manusia suatu zaman (ketika itu) seorang tidak lagi peduli dengan apa yang dia dapatkan, apakah dari yang halal atau haram?!” (HR. Bukhari: 2059)
Jika
kita mahu menggunakan agama untuk mengharamkan vaksin atas datangnya dari
sumber babi yang haram, maka kau harus kembali berfikir tentang perbuatan merokok
yang secara terang-terangan diharamkan para ulamak.
Adapun
demikian, kenyataan WHO yang kau nyatakan itu adalah benar. Tidak dinafi bahwa
terdapat sesetengah anti vaksin yang mengandungi bahan enzin tripsin babi. Akan
tetapi, kenyataan itu juga disertakan bersama keputusan Majlis Fatwa Agama
Eropah[xiv]
yang diadakan pada 1-7 Julai 2003 yang menggesa pemimpin Islam dunia dan
Majlis-majlis Agama Islam untuk berfikiran terbuka dan memberi suntikan vaksin
terhadap anak-anak Islam.
Hanya
terdapat sejumlah kecil enzin trypsin yang digunakan untuk menstabilkan vaksin dan
ia telah menjalani kaedah pembersihan sehingga sifat asalnya sudah berubah.
Aku
hanyalah seorang doktor yang pada ketika ini memiliki satu sahaja sijil agama.
Iaitu sijil menyertai bengkel kursus nikah yang aku sertai hampir 7 tahun yang
lampau tetapi belum sempat aku praktiskan dalam kehidupanku. Seingatku, aku
juga mempunyai sijil sijil[xv]
lain dan tauliah tetapi terlucut di saat kembaraku merentas masa. Maka aku
tidak ingin memanjangkan perbicangan tentang isu khinzir ini melainkan
menyentuh satu atau dua poin sahaja.
Aku
sudah sedia maklum akan keadaan masyarakat Malaysia terutamanya melayu yang
cukup sensitif dengan isu babi sehinggalah wujud amalan-amalan yang
dipertikaikan kesahihannya seperti membasuh anggota badan yang terkena babi
dengan satu jirusan air lumpur dan dibilas dengan enam jurusan lagi air bersih.
Adapun demikian, pendapat ini disandang An-Nawawi rahimahullah yang bermazhab
Shafie[xvi]
dan pandangan ini dipegang oleh majoriti umat Islam di Malaysia. Seingatku,
satu kejadian pernah diterangkan oleh Nabi Muhammad melalui hadisnya yang menjelaskan
isu mengenai bekas yang dikotori air liur anjing[xvii]
yang menjadi punca ia dinisbahkan kepada najis babi oleh sebahagian ulamak.
Maka
aku tidak ingin tambah memeningkan masyarakat dengan perbahasan tentang
kedudukan babi mengikut pengertian Fiqh Ikhtilaf ataupun perbezaan pendapat.
Adalah tidak hairan untuk kau menemukan satu minoriti kecil umat Islam yang
mempunyai pandangan yang jauh lebih
kontra berbanding dirimu. Hanya apabila kau benar-benar ingin mencari kebenaran
dan tidak membuat sesuatu penghukuman terlalu cepat, maka kau akan menemui
kebenaran itu.
Adapun
demikian, izinkan aku bercerita tentang enzim ini. Benar ia digunakan untuk
menghasilkan vaksin bagi mencegah penyakit polio, cirit birit yang disebabkan
rota virus dan selesema ekoran pandemik selesema burung.
Muhammad
Saifudin Hakim[xviii]
menjelaskan bahawa Enzim ini digunakan dalam satu peringkat penghasilan vaksin.
Seterusnya, ia harus “dibersihkan” atau “dihilangkan” sehingga tidak mengganggu
tahapan proses produksi vaksin selanjutnya. Oleh karena itu, enzim tripsin
TIDAK TERDAPAT dalam produk akhir vaksin yang diberikan kepada manusia. Enzim
tersebut mengalami proses pemurnian (purifikasi) sehingga terpisah dari produk
akhir vaksin
Dalam
erti kata lain, apabila produk akhir dihasilkan, ia tidak lagi mengandungi
kandungan babi. Mungkin ramai yang berbahas tentang adakah cara mencuci enzim
babi sewaktu proses penghasilan vaksin itu sah?
Akan
tetapi, masyarakat kita sudah terlalu menyempitkan pemikiran mereka bahawa babi
itu adalah najis yang tidak dapat dibersihkan kecuali samak. Walhal, tidak ada
langsung dalil tentang itu. Di dalam Al Quran sendiri di nyatakan bahawa yang
diharamkan adalah memakan DAGING[xix]
babi. Maka kau akan mendapati bahawa majoriti ulamak bersetuju bahawa memakan
daging babi[xx]
adalah haram kecuali darurat.[xxi]
Walaubagaimanapun,
ulamak berbeza pendapat berhubung penggunaan
bahagian lain pada babi selain DAGING lantas membawa kepada majoriti ulamak
menjatuhkan hukuman harus. Perbezaan pandangan ulamak dalam bahagian ranting
seharusnya kita redhai dan hormati kerana ia bergantung kepada banyak faktor
termasuklah tempat mereka tinggal, zaman di mana mereka tinggal, faktor
geopolitik. Perbezaan ini adalah satu rahmat kepada umat Islam sebagai bukti
bahawa Islam adalah agama yang syumul.[xxii]
Jika kau benar-benar faham tentang agama Islam yang kau anuti, maka tidak perlu
ada keraguan untuk kau menggunakan vaksin.[xxiii]
Ini
kerana, kewajiban menggunakan untuk menggunakan vaksin telah diakui oleh majoriti
besar ulamak Islam yang meluluskannya melalui satu seminar Islamic Organization
for Medical Science, "The Judically Prohibited and Impure Substances in
Foodstuff and Drugs" yang diadakan di Kuwait pada tahun 1995. Seramai 112 ahli ulama dalam pelbagai disiplin
ilmu Islam yang diketuai oleh Sheikh Dr Mohammad Sayed Tantawi[xxiv]
telah sepakat dalam hal ini .
The Gelatin formed as a result of
the transformation of the bones, skin and tendons of a judically impure animal
is pure, and it is judically permissible to eat it.
Terdapat
juga kebimbangan yang dibangkitkan oleh masyarakat berhubung pencemaran vaksin
yang diproses menggunakan enzim babi ini. Antaranya melalui kajian Victoria et
al[xxv]
berhubung penemuan fragmen DNA virus dalam vaksin RotaTeq.
Penyediaan
enzim untuk proses penghasilan vaksin telah melalui satu siri kawalan kualiti
yang ketat bagi mengelakkan sebarang jangkitan penyakit atau pencemaran. Garis
panduan tersebut telah disediakan oleh Committee for Medicinal Product for
Human Use[xxvi].
Walaubagaimanapun, kajian dari semasa ke semasa sedang dijalankan untuk
menyempurnakan kaedah ini. Bahkan saintis juga sedang mencari jalan untuk
mencari alternatif lain yang selamat dan berkesan selain enzim dari babi ini.
Akan tetapi, buat masa kini saintis masih belum menemuinya.
Berhubung
dengan penemuan fragmen circoviruses dari jenis porcine circovirus 1 dan 2
(PCV1 dan PCV2) dalam vaksin rotaTeq, saintis mendapati bahawa PCV1 tidak
menyebabkan sebarang penyakit dalam babi[xxvii]
[xxviii]
[xxix]atau
manusia[xxx]
[xxxi]
[xxxii].
Manakala PCV2 pula boleh menyebabkan penyakit dalam babi[xxxiii]
tetapi kesan dalam manusia tidak diketahui buat masa kini[xxxiv].
Walaubagaimanapun, kajian dan pengawasan yang dilakukan terhadap kanak-kanak
yang diberi vaksin RotaTeq tidak menunjukkan AEFI yang signifikan melainkan rasa
loya, muntah dan sakit perut dan selamat untuk digunakan[xxxv].
Hukum
menggunakan alasan agama untuk menolak vaksinasi boleh dibahagikan kepada dua.
Yang pertama adalah harus untuk diamalkan oleh diri kamu sendiri dan tidak
meracuni fikiran umat Islam lain untuk berbuat demikian. Itupun setelah kamu
mengambil kira kesan buruk perbuatan itu dan berani bertanggungjawab diatas
akibat perbuatan kamu itu. Adapun demikian, adalah haram untuk dirimu meracuni
fikiran umat Islam untuk berbuat hal yang sama kerana ia adalah satu perbuatan
yang zalim dan menyalahi ketetapan yang dibuat oleh para ulamak dan pakar dalam
bidang perubatan.
Di
atas keterdesakan itu, terdapat pula golongan umat Islam yang gila akal mereka
menggunakan teori konspirasi untuk membuktikan terdapatnya agenda yahudi untuk
melemahkan atau membunuh umat Islam melalui penggunaan vaksin. Hakikatnya,
teori konspirasi berlegar pada premis menegakkan benang yang basah oleh
sebahagian umat Islam yang gagal membangkang hukum sains dan agama dalam
berpegang pada pendirian mereka,
Dalam
erti kata lain, ia adalah untuk mencari entiti bagi dipersalahkan andai timbul
kesan buruk akibat dari saranan mereka. Hakikatnya, teori konspirasi ini
sendiri dibangkitkan mereka yang pada asalnya beragama yahudi dan tidak
bersetuju dengan keputusan ahli majlis agama mereka sendiri yang menghalalkan
penggunaan bahan yang pada dasarnya haram mengikut hukum Taurat.
Teori
seperti penggunaan Fluoride dan Vaksin yang berbahaya turut dipopularkan oleh Rafael
Bratman, seorang yahudi yang membangkitkan sentimen itu dalam kalangan golongan
yahudi. Rafael Bratman mengemukakan hujah bahawa penggunaan kedua bahan ini
bertentangan dengan hukum taurat dan boleh menghancurkan bangsa Yahudi.
Disebalik semua itu, beliau terkenal dengan industri penghasilan bahan
‘semulajadi’ atau organik.
Kenyataan
Rafael Bratman ditolak oleh majoriti ahli agamawan Yahudi[xxxvi]
yang turut menyedari akan kepentingan vaksin dalam menangani penyakit
berjangkit.
Mereka
sedar bahawa keengganan bangsa yahudi dalam menerima suntikan vaksinasi akan
mendedahkan masyarakat kepada bahaya penyakit berjangkit. Antaranya kes
penularan wabak measles dalam komuniti Yahudi Orthodok di Amerika Syarikat yang
menolak vaksin[xxxvii].
Pada tahun 2013, 58 kes jangkitan measles berlaku dalam dua penempatan Yahudi
Orthodok di Brooklyn iaitu 30 orang di Williamsburg dan 28 orang di Borough
Park. Keengganan menjalani vaksinasi yang menggunakan penipuan agama turut
dapat dilihat melalui kes penularan measles yang melibatkan 20 mangsa yang
terdiri dari kalangan ahli Texas Megachurch[xxxviii].
Disebabkan
itu, majoriti Rabbi terkemuka Yahudi menyarankan penggunaan vaksin baik dari
cabang orthodok, reformis mahupun dari gerakan zionist. Antara mereka adalah Rabbi
David Samson[xxxix],
Rabbi Abraham Adler[xl]
dari Kashrus and Medicines Information Service yang menjadi suara agamawan
Yahudi di Britain, Rabbi Yehuda Brodie[xli]
Rabbi Nachman of Bratslov[xlii],
Rabbi Joseph H. Prouser[xliii]
dan Rabbi Mark Washofsky[xliv]
Dorit
Rubinstein Reiss dalam artikelnya yang disiarkan oleh Hasting Law Journal turut
menyelar tindakan ibu bapa yang menyelar tindakan ibu bapa yang enggan
membenarkan suntikan vaksinasi diberikan kepada anak-anak mereka bersekolah.[xlv]
Agama
Kristian termasuklah Katholik, Protestan Lutherans, Mormons, Episcopalians,
Presbyterians, Christian Scientist turut senada dalam membenarkan penggunaan
vaksin untuk tujuan pencegahan penyakit. Malah, salah satu cabang dari agama
Kristian iaitu Jehovah Witnesses yang pada asalnya menentang penggunaan vaksin
turut mengakui keberkesanan vaksin dan akhirnya mengeluarkan hukum bahawa
penggunaan vaksin adalah di atas pilihan pengikut mereka dan tidak ada halangan
dari segi agama.[xlvi].
Jadi,
siapa sebenarnya yang mengatakan bahawa Penggunaan Vaksin adalah agenda Yahudi
dan Kristian untuk menjahanamkan agama Islam? Atau anda masih terleka lagi dan
seronok membaca siri buku teori konspirasi oleh John D Gray?
Walaubagaimanapun,
masyarat tidak dipaksa untuk mengambil vaksin yang menggunakan enzim dari babi
untuk pemprosesannya kecuali vaksin yang
diwajibkan pengambilannya mengikut saranan Kementerian Kesihatan.
Beberapa vaksin juga diperoleh dari pengguguran
bakal bayi manusia (fetus) yang sengaja dilakukan, antara lain adalah Pentacel
iaitu vaksin DTap-IPV/Hib yang biasa dipakai di Malaysia untuk mencegah
difteria, kancing gigi, batuk kokol, polio & Haemophilus Influenzae type B.
POLEMIK
MASYARAKAT TENTANG SEL MANUSIA DALAM VAKSIN.
Dalam
sejarah penciptaan vaksin moden, ada sel yang diguna daripada tiga bayi yang
digugurkan dan membawa kepada perdebatan berkaitan dengan isu moral dan agama.
Tidak terkecuali adalah agama kristian Katholik[xlvii]
yang akhirnya dibuat keputusan akhirnya melalui suara mutlak di Vatican[xlviii]
Dari konteks kau dan aku yang mewakili suara suara Islam, maka semestinya kita
semua harus bersetuju dengan keputusan Muzakarrah fatwa peringkat dunia yang
mengeluarkan kenyataan bahaw hukum asal menggunakan vaksin adalah haram tetapi keadaan
mudharat membenarkan penggunaannya. Perkataan Darurat tidak bererti satu-satu
wabak itu sudah terjadi di hadapan mata sehingga keperadaban dunia
musnah.Tetapi ia juga termasuk langkah pencegahan menghadapi wabak selari
dengan ajaran Islam. Antara fatwa yang berkongsi pandangan tersebut termasuklah
Majlis Fatwa Agama Islam Eropah[xlix]
Majelis Ulama Indonesia[l]
Akademi
Fiqh Islam Antarabangsa[li]
Grand Mufti of Arab Saudi[lii]
dan juga Muzakarah Fatwa Kebangsaan Malaysia seperti yang disebut Ayu itu.
Pihak
Doktor perubatan tidak pernah menafikan kebenaran penggunaan sel diploid
manusia dalam menyediakan sesetengah vaksin. Ia tidak menjadi rahsia dalam
kalangan doktor perubatan.WI-38 line (Winstar Institute 38) yang dihasilkan
dari sel diploid paru paru lung fibroblast seorang bayi wanita yang digugurkan
oleh satu keluarga yang mempunyai jumlah bilangan anak yang ramai pada tahun
1969, MRC-5 (Medical Research Council 5) menggunakan sel tisu diploid dari bayi
lelaki berusia 14 minggu pada tahun 1970 dimana ibu mengalami masalah gangguan
psikiatri yang teruk dan RA273.
(R=Rubella, A=Abortus, 27=27th abortion in the study, 3=3rd tissue explanted)
di mana ibu pesakit membuat keputusan untuk menggugurkan bayi setelah
dijangkiti kuman Rubella.
Kenyataan
melampau seperti terdapat janin bayi dalam vaksin dan kementerian kesihatan
sedunia menjalankan siri pengguguran bayi untuk penghasilan vaksin
walaubagaimanapun adalah tidak benar. Hanya sel tersebut digunakan untuk proses
membiakkan virus yang hanya boleh hidup dalam sel manusia iaitu Rubella. Ia
juga digunakan untuk menyediakan beberapa jenis vaksin lagi iaitu Polio,
Chicken Pox, Hepatitis A, Rabies, Smallpox.
Proses
pengguguran bayi sudah tidak dilakukan kerana sel sel janin tersebut disimpan
dan dibiakkan di dalam makmal. Walaubagaimanapun, tidak semua vaksin
menggunakan sel janin bayi. Kajian lanjutan telah dijalankan di mana ada vaksin
yang dihasilkan menggunakan sel dari buah pinggang monyet atau embryo ayam.
Vaksin tersebut terdapat dalam pasaran biarpun ia tidak sebagus vaksin yang
dihasilkan dari kuman yang dibiak mengguna sel manusia.
Sehingga
hari ini, pelbagai kajian lanjutan dijalankan untuk mencari kaedah baru untuk
membina vaksin yang jauh lebih selamat, bersih dan halal. Namun, ia tidak
menjatuhkan hukuman haram untuk umat islam menggunakan vaksin seperti mana yang
dijelaskan majoriti ulamak dunia
KEBAIKAN MAKANAN YANG ADA DIBERITAKAN DALAM
AL-QURAN DAN HADITH
Aku menghirup nafas. Detak jantung ku sudah normal.
Aku sudah menguasai diri ku sepenuhnya. Ada riak gembira di wajah ku tatkala
membaca bait terakhir mimpi mu,
“Hurm, bagus tu. Abang
ni berpendidikan barat. Tapi tetap nak
ikut Sunnah. Abang setuju.” Balasku dengan
penuh ikhlas, tiada niat untuk membodek golongan anti vaksin [7]
Aku harap pernyataan mu jujur. Jika kita telusuri literature berkaitan makanan ini,
kita akan dapati bahawa ia miliki pelbagai manfaat farmakologi seperti antiviral, antibiotic, antifungal,
antitumor, antiradang,
bronkodilator dan lain sebagainya yang diperlukan dalam mengawal penyakit. Kita
sebut saja madu. Penyelidikan dijalankan oleh Ayu Diah KP et al dalam Antibacterial Activity of Indonesian Local
Honey Against Strains of P. Aeruginosa, S. Aureus and MRSA mendapati
madu tempatan Indonesia (Baca: madu dari nusantara melayu kita) mempunyai kesan
antibakteria terhadap kuman P.
aeruginosa, MRSA, dan S.aureus.
[8]
MAKANAN
SUNNAH MAKANAN TERBAIK DALAM KONTEKSNYA
Makanan
yang dianjurkan oleh Al Quran dan Hadis adalah antara makanan yang terbaik
dunia tetapi tidak semestinya tanpa sebarang risiko. Penggunaan sesetengah
bahan makanan dalam konteks yang salah adalah berbahaya.
Pemberian
madu kepada bayi di bawah umur satu tahun contohnya meningkatkan risiko terkena
penyakit yang dipanggil infant botulism, menyebabkan lumpuh dan meninggal
dunia. Penggunaan madu secara berleluasa dalam pesakit kencing manis juga akan
membuatkan kandungan gula dalam darah menjadi kucar kacir dan membawa risiko
jangkitan maut.
Susu
ibu seperti yang dipersetujui oleh majoriti penduduk dunia selari dengan ajaran
Islam juga tidak terkecuali dengan bahaya. Sesetengah bayi mempunyai masalah
allergik terhadap susu ibu dan ada yang boleh menyebabkan penyakit jaundis.
Ini
belum lagi dikira dengan penggunaan Habbatus sawda secara rambang yang boleh
menyebabkan kegagalan buah pinggan.
Begitu
juga rawatan menggunakan bawang putih juga tidak terkecuali dari risiko
allergik yang melampau.
Islam
itu agama yang syumul. Harus kita ingat bahawa Islam bukan semata-mata untuk
bangsa Arab. Populasi Muslim di seluruh dunia terdiri daripada pelbagai bangsa
dan tabiat pemakanan yang berbeza. Setiap lokasi geografi pasti mempunyai
kaedah dan tabiat pemakanan berbeza. Adakah adil untuk kita mengambil kesemua
budaya arab hanya kerana retorik mengikut sunnah?
Dan,
seperti yang saya katakan tadi. Rawatan menggunakan kaedah semulajadi juga
tidak terpelihara dari masalah dan komplikasi. Oleh itu, tidak wajar untuk
mewar warkan kepada dunia mengatakan bahawa makanan semulajadi itu lebih baik
berbanding pencegahan menggunakan vaksin.
Kekasihku
Ayu,
Masa
yang berbaki buat saya sedikit suntuk. Walaubagaimanapun saya berjanji untuk
terus mengutus surat buatmu secara berkala andai terdapat kelapangan masa. Buat
masa ini, Ini adalah utusan surat terakhir kerana aku mahu kau hadam sehabisnya
dahulu isi suratku ini. Aku akan kembali lagi suatu hari nanti demi untuk
membuktikan cintaku padamu.
Semoga,
warkah kali ini dapat menjawab sedikit sebanyak persoalanmu. Dan semoga aku
diberi kekuatan untuk menulis surat yang lain. Aku berjanji akan kembali dengan
penilaian yang lebih kritis dan mendalam selepas ini.
Sebelum
berlalu pergi, sama-sama kita menadah tangan dan berdoa pada Allah S.WT ga
dibuka pintu hidayah untuk menerima kebenaran. Semoga engkau tidak merajuk atau
terkilan dengan teguran dari suratku.
Akhir
kata, aku mohon dan merayu agar kau menggugurkan status mu sebagai doktor palsu
agar kau tidak terus menerus menimbul kekacauan dalam kalangan masyarakat.
Lantas menimbulkan fitnah terhadap profesi kedoktoran. Aku tidak dapat menjamin
bahawa Allah tidak akan mengabulkan doa-doa sahabat doktorku yang meminta agar
kau ditimpa ujian di atas perbuatanmu ini. Tapi bagiku, cukup lah aku berdoa
agar kau diberi kesedaran dalam menuju penghujung Ramadhan ini.
Semoga Ramadhan mentarbiyyahkan
kita,
Dr.Jacknaim
[i][i]
Dr. Maszlee Malik, "Menuju Sejahtera Meraih Bahagia", Alaf 21
[ii]
dr. Raehanul Bahraen, "Benarkah Tahnik Termasuk Imunisasi Islami?" 7
Disember 2012,
https://muslim.or.id/10863-benarkah-tahnik-termasuk-imunisasi-islami.html
[iii]
Rujuk dr. Raehanul Bahraen
[iv]
Suhaimi Saad, 28/6/16, 2.13 am
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=508724825998827&set=a.138266559711324.1073741828.100005839421151&type=3&theater
[v]
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama
Islam Malaysia Kali ke 37,
23 Mac 1995
[vi]
Ijtima Ulama Komisi Fatwa MUI III, 24-25 Januari 2009
[vii]
Sheikh Gadul Haq Ali Gadul Haq, Grand Imam of Al-Azhar
[viii]
Sheikh Yusuf al-Qaradawi, The Lawful and the Prohibited In Islam, al Falah
Foundation
[ix]
Muhammad bin Ibraaheem bin Abdul-Lateef Aal-ish-Sheikh, 4.6.1383 AH
[x]
Abd ar-Rahman ibn Nasir as-Sa'di, Rabi'-ul-Awwal, 1376 AH
[xi]
Abdul Azeez bin Abdullah bin Baaz
[xii]
The International Islamic Conference to Combat Intoxicating Substances and
Drugs, Held in Al-Medina al-munawarah, 27-30 Jumada Al-Ula 1402 AH (22-25 March
1982)
[xiii]
Dr M.H. Khayat, Islamic Ruling on Smoking Second Edition,World Health
Organization, 2000.
[xiv]
http://www.who.int/immunization_standards/vaccine_quality/englishtranslation.pdf?ua=1
[xv]
Dr Muhamad Na’im Bin Ab Razak adalah alumni Friendly Comparative Religion (FCR)
yang menamatkan kursus perbandingan agama di bawah kelolaan Islamic Information
and Services Foundation. Beliau menggarap ilmu daripada Bro Shahkirit Kalkulal
Govidji, Lim Jooi Soon, Engku Fauzi dan Ustaz Mohd Amin Yaacob. Selain itu,
beliau turut mengikuti kursus Train the Trainers Course in Islam oleh Sheikh
Nuruddeen Lemu dan Bashir Mundi dari Dawah Institute of Nigeria, Sheikh Yusuf
Estes dan Dr Zakir Naik.
[xvi]
Muhammad Saifudin Hakim, "Pencucian Benda Yang Terkena Babi, Harus Dengan
Tanah?", 9 March 2016, Accessed on 1/7/16 at 4.30 am
Sumber:
https://muslim.or.id/27647-pencucian-benda-yang-terkena-babi-harus-dengan-tanah.html
[xvii]
HR. Muslim no. 279
[xviii]
Muhammad Saifudin Hakim, "Hukum Vaksinasi Polio (1) : Prosesnya
Bersinggungan Dengan Bahan Dari Babi?", Access on 1.7.16, 2.39 a.m
https://muslim.or.id/27615-hukum-vaksinasi-polio-1-prosesnya-bersinggungan-dengan-bahan-dari-babi.html
[xix]
QS. Al An’aam: 145
[xx]
Kholid Syamhudi, Lc, "Pengharaman Babi" 16 December 2008, Accessed on
1/7/2016 at 4.00 am
Sumber: https://muslim.or.id/461-babi-haram.html
[xxi]
Nurdeng, D."Review Article Lawful and unlawful foods in Islamic law focus
on Islamic medical and ethical aspects", International Food Research
Journal 16: 469-478 (2009)
[xxii]
Shaykh Muhammad Ibn Saalih al Uthaymeen, "Differences of Opinion Amongst
the Scholars: Their causes and our position towards them", translated by
Abu Safwan Ibn Abdulwahid Ibn Haibatan, 2007, Al Hidaayah Publishing and
Distribution Ltd.
[xxiii]
Ibid. Muhammad Saifudin Hakim.
[xxiv]
http://www.immunize.org/concerns/porcine.pdf
[xxv]
Joseph G. Victoria, Chunlin Wang, Morris S. Jones et al, "Viral Nucleic
Acids in Live-attenuated vaccines: Detection of Minority Variants and an
Adventitious Virus", Journal of Virology, J. Virol. June 2010 vol. 84 no.
12 6033-6040.
[xxvi]
Committee for Medicinal Product for Human Use, "Guideline on the use of
porcine trypsin used in the manufacture of human biological medicinal
products", European Medicines Agency, 20 February 2014
[xxvii]
I. Tischer, L. Bode, J. Apodaca et al, "Presence of antibodies reacting
with porcine circovirus in sera of humans, mice, and cattle", Archives of
Virology
August 1995, Volume 140,
Issue 8, pp 1427-1439
[xxviii]
G C Dulac and A Afshar, "Porcine circovirus antigens in PK-15 cell line
(ATCC CCL-33) and evidence of antibodies to circovirus in Canadian
pigs."Can J Vet Res. 1989 Oct; 53(4): 431–433.
[xxix]
G.M Allan, S. Kennedy, F McNeilly et al, "Experimental Reproduction of
Severe Wasting Disease by Co-infection of Pigs with Porcine Circovirus and
Porcine Parvovirus", Journal of Comparative Pathology, Volume 121, Issue
1, July 1999, Pages 1-11
[xxx]
Kim Hattermann, Claudia Roedner, Cornelia Schmitt, et al, "Infection
studies on human cell lines with porcine circovirus type 1 and porcine
circovirus type 2", Xenotransplantation, Volume 11, Issue 3, pages
284–294, May 2004
[xxxi]
Annette Mankertz, "Molecular biology of Porcine circovirus: analyses of
gene expression and viral replication", Veterinary Microbiology, Volume 98
Issue 2, 4 February 2004
[xxxii]
Gabriel Arteaga-Troncoso, Fernando Guerra- Infante et al, "Ultrastructural
alterations in human blood leukocytes induced by porcine circovirus type 1
infection", Xenotransplantation, Volume 12, Issue 6, Version of Record
online: 4 OCT 2005
[xxxiii]
M. Fenaux, T. Opriessnig, P. G. Halbur et al, A Chimeric Porcine Circovirus
(PCV) with the Immunogenic Capsid Gene of the Pathogenic PCV Type 2 (PCV2)
Cloned into the Genomic Backbone of the Nonpathogenic PCV1 Induces Protective
Immunity against PCV2 Infection in Pigs", Journal of Virology, June 2014,
vol 78 No 12.
[xxxiv]
Gordon M. Allan, John A. Ellis, "Porcine circoviruses: a review," J
Vet Diagn Invest 12:3–14 (2000)
[xxxv]
WHO, "Questions and answers relating to finding of porcine circoviruses in
rotavirus vaccines", 3 June 2010. http://www.who.int/immunization_standards/vaccine_quality/PCV1_Q_and_As_rotavirus_vaccines_3Jun10.pdf
[xxxvi]
Roger Price, "Why Vaccinations are Kosher and Required" July 23,
2014. Accessed online on 1/7/2016 on 5.30 am
http://www.jewishjournal.com/judaismandscience/item/why_vaccinations_are_kosher_and_required
[xxxvii]
Barskey AE, Schulte C, Rosen JB et al, "Mumps outbreak in Orthodox Jewish
communities in the United States." N Engl J Med. 2012 Nov;367(18):1704-13
[xxxviii]
Eric Brown, "Measles Rates Triple In 2013 Due To Unvaccinated
Communities", 12/7/13, Accessed online on 1/7/2016 at 5.40 am.
http://www.ibtimes.com/measles-rates-triple-2013-due-unvaccinated-communities-1499318
[xxxix]
Rabbi David Samson, "Are Vaccinations Kosher? Accessed on 1/7/2016 at 5.49
am. "http://www.yeshiva.co/ask/?id=10
[xl]
Rabbi Abraham Adler, "Re: Porcine and other animal derived ingredients in
non oral medication", 31 July 2003
[xli]
By Rabbi Yehuda Brodie, "Why the Fluenz vaccine is not treif",
October 10, 2013. Accessed on 1/7/2016 at 5.52 AM
http://www.thejc.com/comment-and-debate/analysis/112252/why-fluenz-vaccine-not-treif
[xlii]
Rabbi Louis Jacobs, "Nahman of Bratslav", The Jewish Religion: A
Companion 1st Edition, Oxford University Press, 1995
[xliii]
Rabbi Joseph H. Prouser, "Compulsory Immunization in Jewish Day
Schools", HM 427:8.2005
[xliv]
Dorit Rubinstein Reiss, "Thou Shalt Not Take the Name of the Lord Thy God
in Vain: Use and Abuse of Religious Exemptions from School Immunization
Requirements", Hasting Law Journal, Vol 65:1551, 2014
[xlv]
Ibid, rujuk artikel tulisan Dorit Rubinstein Reiss.
[xlvi]
Ibid, rujuk artikel tulisan Dorit Rubinstein Reiss.
[xlvii]
Daniel P. Maher, "Vaccines, Abortion,and Moral Coherence" The
National Catholic Bioethics Quarterly", Spiring 2002
[xlviii]
Pontifical Academy For Life, "MORAL REFLECTIONS ON VACCINES PREPARED FROM
CELLS DERIVED FROM ABORTED HUMAN FOETUSES" http://www.immunize.org/concerns/vaticandocument.htm#top
Salinan asli boleh
diperolehi daripada "Medicina e Morale", edited by the Centra di
Bioetica della Universita Cattolica dan disimpan di Rome.
[xlix]
ibid
[l]
Fatwa MUI No. 16 tahun 2005
[li]
Organisation of Islamic Cooperation International Islamic Fiqh Academy",
Second Declaration of the International Islamic Fiqh Academy (IIFA) on the
Obligatory Nature of Polio Vaccination,
http://www.polioeradication.org/portals/0/document/media/newsstories/20130514_islamicfiqh_fatwa_eng.pdf
[lii]
Fatwa from the Grand Mufti of Saudi Arabia, Fatwa (Legal Islamic Verdict on
Polio Vaccination) by His Imminence (Late) Sk. Abdul Aziz Ibn Abdullah Ibn
Baaz, Grand Mufti of Saudi Arabia & President Committee of Muslim Scholars
and Office of Academic Research and IFTA, 2008.